Zin-workshopdag voor zorgmedewerkers

Zin-workshopdag voor zorgmedewerkers

Een boeiende en inspirerende workshop-dag hadden we in Boxmeer. Ik coachte deze keer zorgmedewerkers van Pantein in het omgaan met zingevings- en levensvragen van hun bewoners (cliënten) in het verpleeghuis en de thuiszorg. Zingevings- en levensvragen zijn grote woorden voor het omgaan met mensen met hun problemen met hun dagelijkse bestaan. En dat kan heel diep gaan. Het is mooi om met elkaar te onderzoeken hoe je iemand zo goed mogelijk tot zijn of haar recht kunt laten komen. Hoe gaat iemand stralen en krijgt zijn of haar leven weer glans?

Het gevarieerde programma
Het bekijken en bespreken van beeldmateriaal – rollenspel – activerend balspel met woordassociaties – eigen beeld op papier zetten – leverde een zeer positieve waarderingsscore op van de deelnemers. Voor het programma: 4,8 van de 5 punten; voor de begeleiding:  4,8; voor het krijgen van inzichten : 4,6 en voor het kunnen toepassen ervan: 4,6. Maar veel belangrijker dan de cijfers is, wat de deelnemers er voor zichzelf als beroepskracht en mens aan op deden!

Een associatiespel met de bal: Leuk om je inzichten te activeren!

 

Het programma
“Het programma vond ik erg inspirerend. Ook leuke filmpjes waar we het over konden hebben.”
“Leerzame dag. Met veel voorbeelden in beeld, maar ook de voorbeelden uit onze eigen praktijk.”
“Verhelderend.”
“Absoluut geen saaie dag door de variatie!”

Begeleiding door Annet
“Goede begeleiding, kleine groep, veel gelegenheid om in gesprek te zijn, luisteren naar ieders verhaal.”
“Begeleiding vond ik erg super!! Door jouw manier van omgang liet je ons zelf denken, discussiëren en inspireren.”
“Goede begeleiding. Veel diepgang en erg prettig ervaren.”
“Duidelijk. Doorvragen.”

Heb je inzichten opgedaan, iets nieuws geleerd?
“Blijf bij jezelf, luister naar de ander, respect, je weet het allemaal, maar soms is het goed het er ook over te hebben. Vooral in deze drukke/roerige tijden zijn we geneigd om maar door te razen. Maar even pas op de plaats,’hoe gaat het met jou’ is ook heel belangrijk (naar bewoners én personeel toe).”
“Concrete tips voor het omgaan met een familielid van een bewoner: haar op een andere manier kunnen benaderen.”
“Situaties van allerlei kanten bekijken en zo naar oplossingen zoeken. Dat geeft ruimte!”
“Andere kijk op hoe je anderen kunt benaderen. Als je jezelf goed voelt, is het gemakkelijker om anderen te benaderen.”
“Van elkaar geleerd om met een bepaalde case om te gaan. Diepgang.”

Waar deze dag bij helpt op de werkvloer
“Luisteren naar elkaar, van elkaars ervaringen leren. Misschien kan het ook anders: stap af van hoe je het altijd doet!
Een bepaalde persoon anders benaderen. “Aandacht besteden in het team aan alle bewoners – niet alleen aan die problematisch gedrag vertonen – , zeker ook aan de stille (‘vergeten’) bewoners.”
“Bewuster te werk gaan. Het delen van ervaringen met elkaar om tot een oplossing te komen.”
“Bewust zijn van hoe je een gesprek open kunt voeren. Open vragen proberen te stellen.”
“Mijn concrete case: goede tips om te proberen de diepgang van deze bewoner omhoog te halen. Stilstaan bij de vraag: “Waarom dit gedrag?” “

Reageren is niet mogelijk.